Skanska udvikler nyt domicil til Pandora A/S

Pressemeddelelser 27-08-2014 11:55 CET

Pandoras hovedkontor flytter til Havneholmen centralt i København. Det nye domicil er udviklet af Skanska og omfatter knap 13.900 kvadratmeter kontor og kælder.

Pandoras nye domicil på Havneholmen

Domicilet består af to bygninger i hver seks etager, som forbindes af en glasmellembygning i alle seks etager til ét samlet domicil. Domicilet er klar til indflytning i april 2016 og får plads til over 550 medarbejdere.

Der vil være tagterrasse på toppen af begge bygninger med udsigt til havneområdet og det centrale København, og i stueetagen indrettes et større kantineområde og flere showrooms.

Domicilet får en stærk miljøprofil. Det opføres som en EU Green­Building, certificeres på Gold-niveau efter miljøsystemet LEED og efter­lever allerede nu de skærpede energikrav, der er til kontor­byg­geri i 2020 (Bygningsklasse 2020). Solceller på taget og intelligent kli­ma­styring er med til at sikre et yderst lavt energiforbrug.

”Det er glædeligt, at PANDORA nu får et fremtidssikret domicil på en attraktiv adresse i hjertet af København. Placeringen er optimal for vores brand og vore medarbejdere, og bygningen sikrer rum til de næste mange års vækst,” siger Claus Rasmussen, Vice President, Group HR, PANDORA.

Med igangsættelsen af Pandoras nye domicil afsluttes første etape af Havneholmen, hvor Skanska har udviklet over 75.000 kvadratmeter blandet kontor- og boligbyggeri. Næste etape er allerede igangsat

”Vi er stolte over, at Pandora har valgt et af vores nye grønne projekter på Havneholmen som fremtidigt domicil for deres virksomhed. Pandoras internationale profil passer rigtig godt til området og de øvrige virksomheder, som allerede har etableret sig,” udtaler Peter Nymann-Jørgensen, adm. direktør for Skanska i Danmark.

Fakta om projektet:

• Kontorprojekt: 10.669 kvadratmeter (med plads til over 550 ansatte)
  • Kælder og parkeringsfaciliteter i kælder og på terræn: 3.195 kvadrat­meter (125 p-pladser)
  • Indflytning: April 2016
  • Arkitekter: Bystrup Arkitekter & Designere
  • Entreprenør: KPC København A/S

Fakta om miljøprofilen:

• En EU GreenBuilding har et energibehov, der er minimum 25 % lavere end lovkravet i det gældende bygningsreglement.
  • LEED er et amerikansk certificeringssystem med fokus på bære­dyg­tige løsninger inden for blandt andet områderne beliggenhed, energi, vand, materi­aler og indeklima.
  • Bygningsklasse 2020-bygninger har et energibehov, der ligger mere end 60 % under energibehovet for nybyggede kontorbyggerier i dag (BR 2010).

Fakta om Havneholmen:

Skanska står bag udviklingen af Havneholmen, der er en lille halvø centralt beliggende i Københavns Havn. Der er endnu mulighed for at opføre et eller flere kontorhuse på i alt 26.000 kvadratmeter på Cirkus­pladsen, beliggende umiddelbart syd for Kalvebod Brygge.